Americká spoločnosť Tesla miliardára Elona Muska je už roky známa ako najväčší výrobca elektromobilov na svete. Teraz sa snaží svoju oblasť pôsobnosti posunúť ešte o krok ďalej s odhalením nového plne autonómneho taxíka s názvom Cybercab. Keďže čelí klesajúcemu predaju a zvýšenej konkurencii, tento odvážny krok signalizuje jej pokračujúcu expanziu do oblasti autonómnych technológií a umelej inteligencie (AI) na otvorenie nových príležitostí.
Napriek tomu, že autonómna preprava nie je pre Teslu nič nové, v biznise robotických taxíkov sa doteraz nerealizovala. Na InvestingFox sme len v nedávnej analýze rozoberali spoločnosť Uber a jej spoluprácu s výrobcami takýchto vozidiel. Za zmienku určite stojí aj Waymo, patriaca pod materskú firmu Alphabet, vlastníka Google. Služby autonómnych taxíkov prevádzkuje aj automobilka General Motors alebo čínsky Baidu. Táto technológia je však ešte stále vo svojej ranej fáze a ponúkané služby je možné využiť len v obmedzenom rozsahu.
Na tento moment sa čakalo dlho
Dlho očakávaný robotický taxík, ktorý generálny riaditeľ Elon Musk predstavil na podujatí „We, Robot“ 10. októbra 2024, by sa mal predávať za menej než 30 000 USD. Auto s indukčným nabíjaním bude schopné prepraviť dvoch pasažierov a jeho prevádzka bude stáť asi 0,20 USD na míľu. Okrem Cybercab, bol predstavený 20 miestny Robovan a vynovená verzia humanoidného robota Optimus. Začiatok výroby Cybercabu odhaduje Musk na rok 2026. Tento ambiciózny časový plán závisí od zvládnutia výziev, najmä pokiaľ ide o bezpečnosť a získania povolení, vzhľadom nato, že Cybercab, ako aj Robovan, budú využívať iba AI a kamery. Čo je náročný a najmä odlišný mechanizmus v porovnaní s robotickými taxíkmi konkurencie. Musk tiež naznačil, že Tesla by mohla začať zavádzať plne autonómne riadenie v modeloch 3 a Y už v roku 2025, pričom zdôraznil bezpečnostné výhody takéhoto riadenia, ktoré bude niekoľkonásobne bezpečnejšie ako jazda s ľudskými šoférmi.
Trhy čakali „liek“ na problém Tesly s čínskou konkurenciou. Ten neprišiel Analytici a investori, ktorí sa udalosti zúčastnili, však odchádzali mierne sklamaní, keďže Elon Musk nedokázal ponúknuť viac dôležitých detailov napríklad plán ako prekonať problémy plne autonómneho riadenia či rýchlosť produkcie a dostali skôr marketingovú prezentáciu. To ovplyvnilo aj ceny akcií, ktoré sa v piatok 11. októbra 2024 v pre-markete pohybovali o 6 % nižšie, a neskôr počas obchodných hodín stratu rozšírili na takmer 9 % a uzavreli na úrovni 217,80 USD.* Cybercab je síce krokom vpred, trh by pravdepodobne skôr ocenil predstavenie vozidla, ktoré bude lacnejšie než aktuálne modely.
Tesla sa chce ukázať ako AI spoločnosť
Keď sa skloňuje slovné spojenie „AI spoločnosť“, často si pod tým predstavíme firmy ako NVIDIA, AMD alebo iných gigantov typu Apple, Microsoft a Alphabet. Názov Tesla sa vždy viaže skôr na elektromobily s veľkým dojazdom a pokročilými technológiami vo svojej výbave, z ktorých najpôsobivejšou je práve autonómne riadenie. To sa však dá dosiahnuť len neustálim strojovým učením a vyvíjaním komplexných modelov umelej inteligencie schopných imitovať ľudské vnímanie počas jazdy, dokonca ho aj predčiť. To znamená, že Tesla vkladá nemalé úsilie a prostriedky do AI a nové poznatky môže využiť aj v produktoch, ktoré nie sú elektromobily. Napríklad spomínané autonómne roboty Optimus, čo naznačuje jej vstup do iných odvetví. Práve o nich sa Musk počas podujatia vyjadril ako o najväčšom produkte všetkých čias. Preto prichádza do úvahy možnosť, že v budúcnosti by mohla byť vnímaná viac ako vývojár automatizovaných technológií.
Hroziace clá na elektromobily sú pre Teslu rizikom
Pre spotrebiteľov aj investorov je však Tesla stále najmä výrobcom elektromobilov, na čom stojí a padá jej finančná výkonnosť. Okrem globálneho poklesu dopytu po plne elektrických vozidlách čelí aj potenciálnym problémom spojeným s dovoznými clami voči Číne. K USA a Kanade sa s vlastnými sankciami pridala aj Európska únia, ktorej colné poplatky stúpia do platnosti 31. októbra 2024. Riziko spočíva nielen v hrozbe recipročných opatrení, čo by mohlo skomplikovať vývoz elektromobilov či iných výrobkov na tento dôležitý trh, ale pre Teslu to môže znamenať aj obmedzenie exportu z čínskych tovární do Európy. Kým najvyššie dovozné clá na elektromobily z Číny vo výške 35,3 % sa vzťahujú najmä na tamojších výrobcov, zasiahnu aj zahraničné firmy, ktoré tam pôsobia, pričom vozidlá Tesla budú mať colnú sadzbu 7,8 %. Tieto poplatky sa tak pripočítavajú k existujúcim 10 %-ným povinným clám EÚ na dovoz všetkých automobilov.
Predbežné ukazovatele naznačujú úspešný tretí štvrťrok
Aj napriek poklesom predajov sa Tesle podľa ich poslednej štvrťročnej správy za tretí kvartál darilo, keďže vyrobila takmer 470-tisíc vozidiel s dodávkami v objeme bezmála 463-tisíc, pričom najpredávanejšie boli Model 3 a Model Y. Firme sa v septembri darilo najmä v Číne, kde predala o 66 % viac áut ako v rovnakom mesiaci minulý rok a zároveň sa celkovo zvýšil predaj jej elektromobilov pochádzajúcich z čínskych tovární o 19,2 %. Zverejnenie kompletných hospodárskych výsledkov za tretí štvrťrok 2024 sa očakáva 23. októbra. Napriek týmto predbežným pozitívnym číslam, Tesla, podobne ako ostatné automobilky, čelí rastúcej konkurencii. Jej hodnota je do značnej miery spätá aj s verejnými výstupmi a konaním Elona Muska, čoraz viac angažujúceho sa v politike. To môže ovplyvniť cieľových spotrebiteľov, ktorí pri nákupoch zohľadňujú aj svoju morálnu či názorovú integritu.
AI naďalej dominuje trhom. Tesla má šancu zaradiť sa medzi elitu Implementácia umelej inteligencie je v niektorých odvetviach stále neistá a tak často prevládajú obavy o nadmerných investíciách spoločností do tejto revolučnej technológie. V prípade Tesly, však odhalenie Cybercab a ďalších produktov odráža jej ambíciu a potenciál rastu v oblasti AI a autonómnych technológií. Okrem toho by úspech týchto inovácií mohol Teslu postaviť nielen do pozície výrobcu elektrických vozidiel, ale aj priekopníka v oblasti automatizovaných riešení. Keďže sa spoločnosť čelí viacerým výzvam, schopnosť využívať technológiu AI by jej mohla priniesť očakávaný vietor do plachiet a ukázať sa ako kľúčová pri udržaní jej postavenia na trhu.
Celá debata | RSS tejto debaty